Mibe kerül egy munkaóra?
2009-02-04
A bélyegző, ami megkímél a bosszúságoktól
2009-12-14

Az elmúlt hónapokban minden médiából hallottunk a válságról, gondolom Ön is találkozott nagyon sok vállalkozóval és a beszélgetéseik során nagy valószínűséggel a gazdasági válság is szóba került.

A válságot rendszerint negatív jelzővel illetik,
azonban vannak – azaz lehetnek – nagyon pozitív hatásai is. 

A válságot rendszerint negatív jelzővel illetik, azonban vannak – azaz lehetnek – nagyon pozitív hatásai is.  Mire gondolok?

Míg a válságot megelőző időszakban eszébe sem jutott elemezni az egyes tevékenységeit, most tekintse át a különféle üzleteit és nézze meg, melyik mekkora jövedelmet termel adott időszak alatt.   Lehet, hogy a versenytárai továbbra is a kelleténél több lábon állva az összes eddigi szolgáltatásaikat, termékeiket kínálják a szűkülő piacon.  Legyen Ön az, aki a legjövedelmezőbb szolgáltatását, termékeket fejleszti, reklámozza, míg a kevésbé jövedelmező tevékenységekkel nem, vagy csak a feltétlenül szükséges mértékben foglalkozik.

Mi lesz ennek az eredménye? Ha csak a jól profitáló termékeiről tájékoztatja folyamatosan a piacát, azt Önnél fogják megvásárolni, s akár kevesebb árbevétellel érhet el ugyanakkora, vagy nagyobb profitot, mint eddig.

Az árbevételét, vagy a nyereségét akarja növelni?

Gondolkozzon el azon, hogy az Ön cége vajon az árbevételét, vagy a nyereségét akarja-e növelni.  Ez a két fogalom ugyanis az esetek többségében nem feltétlenül változik egyenes arányosan.

Összehasonlítás képen íme egy példa:

A, B, és C termékek havi forgalmi adatai:

Termék Mennyiség Egységár Árbevétel Fedezet Marketing
A 100 db 15.000 1.500.000 450.000 (30%) 100.000
B 200 db 8.000 1.600.000 240.000 (15%) 100.000
C 25 db 50.000 1.250.000 625.000 (50%) 100.000
Össz. 325 db   4.350.000 1.315.000
300.000
 
    (30%)
(7%)

Ha csak az árbevétel nagyságát veszi figyelembe a cég vezetője, nem biztos, hogy jó döntést hoz a három termék értékesítést illetően.

Mi történik akkor, ha a kereskedelem az árbevétel alapján változtatja a termékek marketingjét, és a legkevesebb árbevételt hozó termék reklám-költségeit a másik két termék között osztja fel:

Termék Mennyiség Egységár Árbevétel Fedezet Marketing
A 150 db 15.000 2.250.000 675.000 (30%) 150.000
B 300 db 8.000 2.400.000 360.000 (15%) 150.000
C 10 db 50.000 500.000 250.000 (50%)  
Össz. 460 db   5.150.000 1.285.000
300.000
 
    (25%)
(6%)

A hónap végén megelégedés tölti el a vezetőt hiszen, az árbevétel megnőtt, nem is akárhogyan, egy hónap alatt majd’ 20%-kal.  Sőt, még marketingre sem költött többet!  Azonban jobban megvizsgálva, olyannyira a kevesebb fedezetet termelő B termék felé tolódott el az értékesítés, hogy a fedezet csökkent még nagyobb árbevétel mellett is.  Jó ez így Ön szerint?

De mi történik akkor, ha nem árbevétel, hanem jövedelmezőségi alapon változtatják a marketing költségeit.

Termék Mennyiség Egységár Árbevétel Fedezet Marketing
A 150 db 15.000 2.250.000 675.000 (30%) 150.000
B 100 db 8.000 800.000 120.000 (15%)  
C 35 db 50.000 1.750.000 875.000 (50%) 150.000
Össz. 285 db   4.800.000 1.670.000
300.000
 
    (35%)
(6%)

Nos az eredmények szerintem magukért beszélnek. Igaz, hogy az értékesített termékek volumene csökkent, de olyan termék értékesítése esett vissza, amely esetében a fedezet jelentősen kevesebb volt, mint a többi terméken.  De mi történt az árbevétellel?  Ebben az esetben is sikerült az árbevételt – bár kisebb mértékben – növelni.
A fedezet viszont a nagyobb árrésű termékek értékesítésének növelésével viszont jóval megnőtt az eredetihez képest.

.

Minden példának, így ennek is fontos tanulsága van, amiből válság esetén még inkább profitálhat az Ön cége is. Lehet, hogy a konkurencia az olcsó, vagy kis fedezet-tartalmú termékeit akciózza, reklámozza, azonban Önnek a termékek szolgáltatások marketing-tervének összeállítása előtt a termékeinek a nyereségtartalmát KELL megvizsgálnia, csak ebben az esetben tud megalapozott döntéseket hozni.  A kis nyereséggel értékesíthető termékeket pedig hadd vigye a konkurencia.

A lényeg, hogy az EREDMÉNY Önnél maradjon!

.

Mezőné Implom Eszter
kontroller

Comments are closed.

Kapcsolat