Bár minden szolgáltatás egyedi, mégis vannak olyan sztenderd mutatók és általánosan elfogadott módszerek, amiket minden szolgáltató cég esetében lehet és kell(ene) mérni.
Biztos vagyok abban, hogy minden szolgáltatást nyújtó vállalkozó – ha másként nem, a fejében – nyomon követi a beérkező megrendeléseket, a teljesített szolgáltatásokat és kiszámlázott bevételeket. Van, aki ezeket az adatokat időszakonként – mondjuk havonta – le is jegyzi, összehasonlítja az előző hónap adataival, vagy az előző év azonos hónapjának számaival.
Vegyünk példának egy kisgép-szerelő vállalkozót, aki két alkalmazottjával járja a környéket és megoldják a háztartási gépek apróbb s nagyobb problémáit.
Először is – bár tudom, hogy most minden kisvállalkozó nyomban felhördül, hogy erre neki nincsen sem ideje, sem pedig kapacitása, mégis – egy-egy bejövő telefonhívás érkezésekor jegyezzen le róla minden fontos adatot még akkor is, ha a későbbiekben nem kerül sor a javításra. Ilyen adatokra lehet szüksége a későbbiekben:
Minderről érdemes egy táblázatot vezetni. Persze nem mindig ül a vállalkozó a számítógép, vagy füzet előtt, így előfordulhat, hogy ezeket az adatokat csak később tudja beírni.
Miért lehet szükség a nem teljesített telefonok adatainak a rögzítésére?
Egyrészt felmérhető, milyen munkák azok, amelyeket tipikusan többen is keresnek, de valamiért nem tudják azt elvégezni. Erre megfelelő kereslet esetén lehet, hogy érdemes új kollégát felvenni, vagy esetleg olyan szakembert találni, aki más esetekben – a saját szakterületen belül -viszont tud ajánlani.
Felmérhető, milyen munkák azok, amelyeket tipikusan többen is keresnek,
de valamiért nem tudják azt elvégezni
Jó, ha az egyes munkákról készül egy munkalap.
Ennek eredeti példánya a kiadott számlával együtt akár garanciaként is szolgálhat a későbbiekben és a precízen vezetett munkalapnak a vevőre is jó hatása lehet.
Az elkészült munkalapok, vagy a kiállított számlák alapján a korábban felvezetett – kiajánlott – adatok mellé vezesse fel minden esetben a tényleges adatokat.
Az ilyen részletesen vezetett adatokból nagyon sok következtetést le lehet vonni.
A költségek számbavételével mindenképpen javasolt egy minimál-óradíj, vagy javítási/kiszállási költség megállapítása.
A folyamatos értékelés lehetővé teszi, hogy idejében felismerjük,
milyen szolgáltatásokra van valójában igény,
azon mekkora profitot tud elérni az adott vállalkozás.
A folyamatos értékelés lehetővé teszi, hogy idejében felismerjük, milyen szolgáltatásokra van valójában igény, azon mekkora profitot tud elérni az adott vállalkozás.
Kiderülhet, hogy a megkeresések egy része olyan új szolgáltatást igényel, amelyet akár kisebb ráfordítással is be lehetne vezetni, vagy eddig még nem kommunikált szolgáltatások reklámozásával extra profitra tehet szert a cég.
A munkatársak elszámolásakor az objektív értékelést teszi lehetővé, ha a vezető tisztában van a tényleges egyéni teljesítményekkel.
Való igaz, hogy minden vállalkozást más és más szemmel kell értékelni, azonban van néhány olyan standard mutató, vagy irányszám, amelyet érdemes az értékeléskor figyelembe venni.
Ugyanezeket az elveket követve szinte minden szolgáltató vállalkozás elkészítheti
a saját tevékenységére vonatkozó mérőszámokat, kulcsmutatókat.
Ugyanezeket az elveket követve szinte minden szolgáltató vállalkozás elkészítheti a saját tevékenységére vonatkozó mérőszámokat, kulcsmutatókat. Legyen az gépszerelő, fodrász, masszőr, vagy festő…
Nem elég azonban egyszer kiszámítani egy átlagot, azt minden hónapban, vagy negyedévente érdemes újra és újra megtenni az adott időszaki adatok figyelembe-vételével.
.
Mezőné Implom Eszter
kontroller