Az elmúlt hónapokban minden médiából hallottunk a válságról, gondolom Ön is találkozott nagyon sok vállalkozóval és a beszélgetéseik során nagy valószínűséggel a gazdasági válság is szóba került.
A válságot rendszerint negatív jelzővel illetik,
azonban vannak – azaz lehetnek – nagyon pozitív hatásai is.
A válságot rendszerint negatív jelzővel illetik, azonban vannak – azaz lehetnek – nagyon pozitív hatásai is. Mire gondolok?
Míg a válságot megelőző időszakban eszébe sem jutott elemezni az egyes tevékenységeit, most tekintse át a különféle üzleteit és nézze meg, melyik mekkora jövedelmet termel adott időszak alatt. Lehet, hogy a versenytárai továbbra is a kelleténél több lábon állva az összes eddigi szolgáltatásaikat, termékeiket kínálják a szűkülő piacon. Legyen Ön az, aki a legjövedelmezőbb szolgáltatását, termékeket fejleszti, reklámozza, míg a kevésbé jövedelmező tevékenységekkel nem, vagy csak a feltétlenül szükséges mértékben foglalkozik.
Mi lesz ennek az eredménye? Ha csak a jól profitáló termékeiről tájékoztatja folyamatosan a piacát, azt Önnél fogják megvásárolni, s akár kevesebb árbevétellel érhet el ugyanakkora, vagy nagyobb profitot, mint eddig.
Az árbevételét, vagy a nyereségét akarja növelni?
Gondolkozzon el azon, hogy az Ön cége vajon az árbevételét, vagy a nyereségét akarja-e növelni. Ez a két fogalom ugyanis az esetek többségében nem feltétlenül változik egyenes arányosan.
Összehasonlítás képen íme egy példa:
A, B, és C termékek havi forgalmi adatai:
Termék | Mennyiség | Egységár | Árbevétel | Fedezet | Marketing |
A | 100 db | 15.000 | 1.500.000 | 450.000 (30%) | 100.000 |
B | 200 db | 8.000 | 1.600.000 | 240.000 (15%) | 100.000 |
C | 25 db | 50.000 | 1.250.000 | 625.000 (50%) | 100.000 |
Össz. | 325 db | 4.350.000 | 1.315.000 |
300.000 |
|
(30%) |
(7%) |
Ha csak az árbevétel nagyságát veszi figyelembe a cég vezetője, nem biztos, hogy jó döntést hoz a három termék értékesítést illetően.
Mi történik akkor, ha a kereskedelem az árbevétel alapján változtatja a termékek marketingjét, és a legkevesebb árbevételt hozó termék reklám-költségeit a másik két termék között osztja fel:
Termék | Mennyiség | Egységár | Árbevétel | Fedezet | Marketing |
A | 150 db | 15.000 | 2.250.000 | 675.000 (30%) | 150.000 |
B | 300 db | 8.000 | 2.400.000 | 360.000 (15%) | 150.000 |
C | 10 db | 50.000 | 500.000 | 250.000 (50%) | |
Össz. | 460 db | 5.150.000 | 1.285.000 |
300.000 |
|
(25%) |
(6%) |
A hónap végén megelégedés tölti el a vezetőt hiszen, az árbevétel megnőtt, nem is akárhogyan, egy hónap alatt majd’ 20%-kal. Sőt, még marketingre sem költött többet! Azonban jobban megvizsgálva, olyannyira a kevesebb fedezetet termelő B termék felé tolódott el az értékesítés, hogy a fedezet csökkent még nagyobb árbevétel mellett is. Jó ez így Ön szerint?
De mi történik akkor, ha nem árbevétel, hanem jövedelmezőségi alapon változtatják a marketing költségeit.
Termék | Mennyiség | Egységár | Árbevétel | Fedezet | Marketing |
A | 150 db | 15.000 | 2.250.000 | 675.000 (30%) | 150.000 |
B | 100 db | 8.000 | 800.000 | 120.000 (15%) | |
C | 35 db | 50.000 | 1.750.000 | 875.000 (50%) | 150.000 |
Össz. | 285 db | 4.800.000 | 1.670.000 |
300.000 |
|
(35%) |
(6%) |
Nos az eredmények szerintem magukért beszélnek. Igaz, hogy az értékesített termékek volumene csökkent, de olyan termék értékesítése esett vissza, amely esetében a fedezet jelentősen kevesebb volt, mint a többi terméken. De mi történt az árbevétellel? Ebben az esetben is sikerült az árbevételt – bár kisebb mértékben – növelni.
A fedezet viszont a nagyobb árrésű termékek értékesítésének növelésével viszont jóval megnőtt az eredetihez képest.
.
Minden példának, így ennek is fontos tanulsága van, amiből válság esetén még inkább profitálhat az Ön cége is. Lehet, hogy a konkurencia az olcsó, vagy kis fedezet-tartalmú termékeit akciózza, reklámozza, azonban Önnek a termékek szolgáltatások marketing-tervének összeállítása előtt a termékeinek a nyereségtartalmát KELL megvizsgálnia, csak ebben az esetben tud megalapozott döntéseket hozni. A kis nyereséggel értékesíthető termékeket pedig hadd vigye a konkurencia.
.
Mezőné Implom Eszter
kontroller